liten uppdatering!

Jaha, nu har vardagen börjat även för mig här i Stockholm. Det är en fantastisk atmosfär, och på något sätt en ständig stress överallt. Folk andas inte utan springer för glatta livet, det är ju trots allt Stockholm. Pendeltåg, bussar och en spinnande katt har blivit min vardag, så också KAP på Universitetet. Läser att alla verkar ha roliga nollningar med sina faddrar, men min klass är första årskullen KAPARE och har därför inga faddrar som kan driva med oss .
Hade en introföreläsning i måndags om vad kultur kan vara: vi kom fram till att det är allting mer eller mindre, till och med cyklande tanter med stringtrosor som syns kan vara en del av en kultur ( vår lärare hade sett en som cyklade så på vägen till jobbet nämligen).
För er gamla globalare kan jag berätta att vi jobbar i basgrupper här med ! :) I min grupp är det två tjejer ( jag och en till) och två killlar. Gårdagens basgruppsdag (vi har basgruppsdag typ en gång i veckan) tillbringade vi på Espresso House på Odenplan ( eller Rådmansgatan?!) Skitsamma anyway, supertrevligt och superpeppande.
Idag är jag ledig eller rättare sagt "ledig", har en massa läshänvisningar till fredag och ett pm att skriva inför seminariet som skall vara imorrn.
Det har varit en aning knepigt med allt, med tanke på jag inte har internet atm, i mitt hus. Min hyresvärd hade visst inte någon router och hennes son hade bredbandssladden, så jag är lite strandsatt . Det här skriver jag ifrån Andreas som sover bara någon meter från mig, han skall snart upp och till skolan, jag skall hem, plugga och handla! Förresten. langa tips på bra mat ! Jag har bad inspiration!

Vikthets börjar bara tidigare och tidigare ..

Var på väg hem ifrån en supereftermiddag på stan som innehöll både en kanonkörlektion och ultramysigt häng med Ida, då hamnade jag bakom två kickboardssparkande barn ( en tjej och en kille). Efter en tags sparkande uppför Hästhagsgatan säger tjejen till killen : Du är ganska smal för att vara kille, fast jag är ju fortfarande smalare än dig.
Killen som är väldigt smal säger med stolthet i rösten : Jag är det också, väger bara 26 kilo, mammas kompis Olivia säger att det är onormalt för en kille att väga så lite, men jag gillar att vara smal så jag bryr mig inte.
Tjejen : Va är det?  men du jag har ändå lite smalare ben än dig. Fast det är inte så konstig för du är ju äldre än mig. Du är typ 8-9 år va? För jag är 7 och jag är ju smalare och mindre än dig.
Killen : MM,, eller jag är 8 men jag ska fylla 9....
Bakom gick jag och jag försökte frenetiskt komma på vad jag och mina kompisar pratade om i den åldern, inte var det om smala ben i allafall. Usch, världen blir så snurrig.
Snart springer väl femåringarna runt på dagis och skriker" Ska vi leka plastikkirurg?"

Det där med att packa är inte min grej.

Tur att man har mamma till hjälp som precis kan trixa ner grejerna i min jätteväska och som gör det effektivt också. Jag plockar fram och viker, hon lägger i = dreamteam!
Dock är jag grymt slut på allt som har att göra med packning, det är fruktansvärt och nu skall jag ändå bo möblerat så det är bara kläder och annat stuff som skall med. Jag måste ju göra mitt rum personligt också.
När jag städade insåg jag att jag hade mer strumpor i olika färger än vad man kan tänka sig, en del hamnade i sopsäcken, men jag undrar vad jag tänkte när jag köpte två par senapsgula par strumpor eller ett par knallrosa och limegröna! Vissa av dem sparades iallafall.
På slutet av packningen blev jag sentimental, speciellt när mamma sa : Vill du ha med några av våra böcker hem, då brast det liksom. Mitt "hemma" är ju med familjen på Larsgatan 20, jag både vill och vill inte att dagarna skall gå fort till Lördag.
Imorgon skall jag ha körlektion och deppdag, hoppas verkligen körlektionen går lika bra som the last one!
Köpte Egoboost Magazine idag också finally, hoppas den äger!

Dienstag!

Hämtade två böcker till idag på Studentbokhandeln, dessa två på engelska! En var typ gjord som en serietidning fast med fakta för att man skall förstå på ett roligt sätt eftersom det annars verkar vara ett komplext fenomen det där med kultur !
Det andra var ett kulturvetenskapligt lexikon och jag blev ganska full i skratt när jag insåg att jag beställt en svindyr ordbok med massa kulturvetenskapliga termer, på engelska!
Igår skrev jag om ett gammalt guldhalsband som jag hittat när jag städade och som jag tänkte sälja till guldhandlaren. Hade förväntat mig kanske 200 kronor för den lilla guldlänken, men nästan 2500 kronor rikare gick jag ut därifrån!
Guldvärdet är tydligen högt nu!
Det gjorde min dag och Anna gjorde också dagen toppenbra!

Det går bra nu!

Skrev imorse att jag borde vara produktiv och nu såhär med facit i hand är jag relativt nöjd med vad jag åstadkommit!
Körlektionen gick kanonbra! Jag är superdupernöjd! Två lektioner i följd som jag är king of the road!
Innan dess laddade jag upp med kaffe på Espresso House med underbara Rebecka! Hon har förövrigt en supermysig blogg som jag tycker ni bör checka:http://surethingsugar.blogg.se .
Jag har även städat ut det sista, får börja packa imorgon! När jag städade innan hittade jag ett 18 K guldhalsband som jag tänkte sälja imorgon för att få lite pengar.
Fick också en lönespec. från Team Sportia idag. Gissa om jag blev förvånad när jag fick dubbelt så mycket än vad jag först trodde! Semesterersättning is the shit!
Ikväll börjar mitt favoritprogram Svenska Hollywoodfruar igen ;)
Slänger med en bild på min favoritpingla Maria Montazami:(kanske inte så serious)

Lite tankar

Måndagen har smygit igång, men egentligen borde det vara full fräs från scratch! Det går inte att sticka under stolen med att jag borde sätta igång direkt.
Ikväll börjar jag med packning av kläder och jag lär bli kung av packning eftersom allt ska ner i väskor som kan åka både tåg och pendeltåg!
Tror jag börjar bli lite nervös, det enda jag tänker på under kvällarna innan jag ska sova handlar om rädsla för hemlängtan och om att allt kommer bli fel i Stockholm!
Usch!
Samtidigt så längtar jag jättemycket efter allt!

Twitter!

Jag har twitter, I am the queen of sociala medier !
Nu kan ni följa mig everywhere ;)
: Enelina heter jag !

Ett inlägg motsvarar cirka fem twitteruppdateringar

Åkte med pappa för att tvätta bilen och få övningsköra lite. Alltså mitt körkort har verkligen dragit ut på tiden och nu när jag flyttar får man väl se hur allt blir.. Har två körlektioner inbokade innan jag åker iallafall.
Min mage kurrar och det blir inte bättre när jag hör pappa stöka i köket, hemmagjorda biffar, potatis, brunsås och stekt lök står på menyn och jag bara älskar svensk härlig husmanskost, det är så man blir lite extra lycklig när det är vad som skall ätas.
Har satt på datorn av en anledning, jag skall leta recept för kommande vecka tänkte jag, nu måste jag liksom laga all mat själv och ha bra tips och tankar om vad man kan äta. Help me! Jag älskar typ alls slags mat! Och kan laga det mesta!
Efter maten skall jag ta min kulturbok och gå till Ramnaparken tänkte jag och sitta där och läsa, det är en väldigt fin sensommardag så jag vill passa på.
Började kolla på Black Swan igår, men var så trött att jag inte orkade mer än 36 minuter. Så den skall jag kolla klart på idag också!
Typ fem twitterinlägg långt blogginlägg. Borde nog skaffa twitter!

Kaffeberoendet slog till här med..

.. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det här, men jag är kaffeberoende. På riktigt. Och det är inte så att jag bara måste ha en kopp typ som morgonkaffe, utan det måste vara två koppar minst, svart som gatan. Gärna starkt också, inget blaskkaffe som man kan få i automater eller snabbkaffe som är aromiserat pulver utan riktigt bryggt kaffe. Det är bara ett plus om man har malt bönorna själv, men absolut inget måste.
När jag inte får mitt kaffe känns det som om en del av mig fattas, ensamt, tomt ja allt. Idag blir det nog tillochmed tre eller fyra koppar som hälls ner i strupen, jag känner redan längtan efter första munnen, tillfredsställelsen som sprider sig som ett gift i kroppen, Me Gusta!

En kulturig bekännelse!

Jag har börjat läsa en av mina pluggböcker, med börjat menar jag läsa ett kapitel ( för sen har jag inte fått ro) och trots det otroligt tråkiga yttre som boken speglar gömmer sig den en hel kulturskatt som jag inte trodde fanns. Jag har fått lära mig kultur med stort och litet K. Kultur är finkulturen som konst, teater, museum, ja ni fattar. kultur däremot är de strömningar som förenar människor på olika sätt och förändrar i samhällsbilden. Och om detta tillsammans kolliderar som det nu verkar har gjort blir komplexiteten ett faktum och allt blir till något som benämns kultur. Det är supersnurrigt, superintressant och världsomvälvande. Jag har hittills dragit slutsatsen att allt på något sätt är kultur.
De säger också i boken att Kultur inte är en sak utan ett verb som kommer ifrån cultura som betyder något i rörelse. Och det är kanske precis vad kultur är, ständigt i rörelse, keep on walking! Jag välkomnar med glädje dessa tre åren i mitt liv då jag skall få bilda min egen uppfattning om vad det är och kanske på köpet bli något smartare!
Boken jag nu skall fortsätta läsa!

Tisdagsmorgon!

Idag tänkte jag ta tag i saker. Klä på mig kläder, göra en kopp kaffe och sen kulturplugga. Hämtade två av mina beställda böcker igår, så nu börjar studerandet igen. Har en del artiklar att skriva ut också. Vill vara så förberedd som möjligt när det väl gäller.

Har kaffeabstinens for real! Make- coffe- time!

Regnrusk känns lite väl Borås.

Inne på sistochhalfte veckan i Borås. Då passar staden på att visa upp all sin prakt och slänga över ett av de gråaste, trista väder man kan tänka sig. Jämngrått, ständigt regn och ännu mera regn. Undrar om det kommer regna lika mycket på andra sidan Sverige? Jag hoppas inte det iallafall. Jag vill ha sol, klar luft och fina färger så jag kan gå och njuta av Stockholm, hitta nya pärlor. Städer är till för att upptäckas och jag tror att man kan hitta mer favoriter i en ny stad än att gå hemma bland samma gamla hus, gator och träd. I den nya staden blir alla saker nya, iallafall första gången!
Snälla ni vänner som läser detta och har bloggar , kan ni inte skriva om er stad ni befinner i er och om mysiga platser. Jag gillar sådant och det blir väldigt feelgoodfeeling då :)
Kram!

Nedräkning

Idag är det söndag, alltså en vecka och sex dagar kvar till jag flyttar. Innan dess har jag en hel del som skall göras:
Ringa försäkringsbolaget

Hämta böcker

Registrera mig

Skaffa universitetslånekort

skaffa kårkort

städa ut rummet


Jag har en fördel då jag flyttar in i ett möblerat rum, behöver inte känna pressen över att få ner allt i lådor och ha panik. Däremot skall jag flytta på tåget så min väska blir av lite begränsad storlek. Lite panik över det dock.
Ooops blöder visst på foten, får fixa det !


Välgörenhetsbilen!

Ida kör, jag sitter med i framsätet, tillsammans bildar vi välgörenhetsbilen.  Välgörenhetsbilen verkar i Borås med omnejd och ser till att underlätta för dem som behöver det. Allt som ger lite glädje i vardagen ;)
Idag åkte välgörenhetsbilen först till Byblos Pizzeria och inhandlade en kebabpizza och drog sedan vidare. Mot okända marker. Vi hade fått en indikation på att vår kompis NysisMysisFrysisKrysis var sjuk och behövde mat!
Det var bara det att vi inte visste var hans adress låg, alltså på vilket område. Det kunde vara K, H eller D. Vi provade först på H , sen på K och insåg till sist att det var på D. Knasigt!
Väl framme gick vi husesyn i det enorma huset, jag hade lite svårt att hitta, men NysisMysisFrysisKrysis sa att han också gick vilse ibland. Sånt som händer.
Vi ockuperade hans hus och sen åkte vi vidare. Hem och vilade våra trötta välgörenhetsben, sen åkte vi på nya uppdrag.
Skulle tanka, men tog fel pump, fel oktan, som tur var märkte vi det. Taxichauffören som tankade samtidigt bara stirrade : "Vad glor han på, visa lite medmänsklighet, tänkte vi då"

Körde lite småberusade tonåringar hem, inga okända liftare som tur var. Men man kunde nästan tro det. De hade kebab i bilen och det stank, men det var bara att le och hålla för näsan. De fick åka en omväg förbi mig så att de kunde vakna till lite, men egentligen för att jag skulle bli avsläppt. Två flugor i en smäll!

Sena nätter, en dålig vana

Klockan är typ två nu, sitter i sängen med datorn och pysslar.
Skaffade skype och pratade med pojkvännen i dryga timmen, bra påhitt!

Var hos Ida tidigare ikväll tillsammans med Anna, superkul och en aning småtrött, ändå sitter jag här nu. Jag har en liten rädsla över att datorn kommer fånga min uppmärksamhet lite alltför länge och alltför ofta, bara för att jag kan liksom.
Tomorrow blir det nog inte speciellt mycket dator dock. Jag, mamma och pappa skall ut i vandrarspåren på en långpromenad med picknick och sådant. Jag planerar att hålla mig och inte behöva gå på toaletten någon gång under turen, eftersom jag har en otrolig panik över att uträtta sina behov i skogen. Utedass och mulltoa fungerar inte heller om jag skall vara ärlig. Det blir lite svårt ibland, och på senare dagar har jag faktiskt lagt märke till att tillochmed bajjamajjor kan vara ganska mysiga om nödens lagar tvingar en till ett sådant besök!
Nu skall jag och min säl sova, vi har en drömfull natt framför oss, hoppas det blir något med lite romantik i. Som på film!

En alldeles egen dator!

Idag köpte jag min alldeles egna dator, en Compaq q57,bärbar och med cam och mick så nu kan jag skypa med den som vill. Och göra grymt flashiga blogginlägg också. Fräsigt värre!
Den var dock tung att bära hem, men sen tål det att tilläggas att det inte enbart var datorn som jag släpade på vägen hem, utan en påse med diverse tillbehör från Expert till datorn: Mus, musmatta och datorväska samt en fullproppad påse från Lindex, kläderna där i tillhör min " kulturtantsoutfit" kanskekanskekanske, kan jag ta kort på kläderna i min samling!
Drar nu, med Ida och Anna skall jag spendera min kväll!
WIE!!!!

Kvällning...

Jobbade på arenan idag, kul som vanligt. Lite sentimentalt med tanke på att nästa match blir min sista på arenan. Efter tre år skall jag bara sluta och lämna mitt mysiga jobb. Alla lukter, ljud invanda hyllor och skyltdockor, allt kommer jag att sakna.
Det är ju bara ett jobb, men att möta alla människor uppsluppna och glada innan match och i halvlek är av sitt slag vill jag lova. Många minnesvärda konversationer har utspelats på Borås Arena och många kommer jag komma ihåg när jag tar mig an nya jobb. Vill väldigt gärna ha ett timjobb till och har två på g.

Jag hoppas även att mina jobbarkompisar blir lite sentimentala och iallafall kommer sakna mig liiiiteliiite!
Blev fotad idag på jobbet, bra sätt att sluta på!
Men å andra sidan slutar jag inte ju inte förrän den 15:e och vem vet, jag kanske flyger tillbaka när man minst anar det !

Bra frisör?

Har suttit och letat på internet efter en proffisionell, prisvärd frisör i närheten av universitet eller så att man kan ta sig med tunnelbanan, TIPS?

Wendys hair verkade prisvärt och proffisionellt, ligger vid Odenplan och med tunnelbana borde jag hitta dit.
Fanns lite dyrare salonger också, med ganska höga priser.
Jag vill gärna ligga runt 400 kronor max, det verkar dock till synes omöjligt om man vill ha lite kvalité på sin klippning.
I-landsproblem men ack så jobbigt!
Jobbar min näst sista match på arenan idag :( ,kom gärna och säg hej, alltid kul med besök.
Skall ta itu med lite småplaner nu, som än så länge förblir hemligstämplade! (dåligt försök att få mitt liv att låta intressant).


Regnrusk..

Har precis avslutat frukosten och infinner mig sedan ett par dagar tillbaka hemma i Borås. Här kommer jag vara och inte röra mig mer från staden än möjligt dessa två veckor och sex dagar som återstår. Sen flyttar jag till Stockholm och börjar plugga.
Drömde mardrömmar om det inatt, om att jag inte visste vilken tunnelbana jag skulle ta hem ( men egentligen är det pendeltåget och tunnelbanan jag skall ta) och att jag inte hade någon koll och inte visste hur jag skulle klara av livet där.
Igår överraskade mamma och pappa mig med lite paket, till flytten sa de. När jag öppnade paketen fick jag syn på en uppsättning cerisrosa handdukar ( badhandduk och liten handduk), en uppsättning vita handdukar och ett bedset. Nu känner jag att det skall bli kul att flytta! Fick en bok om Stockholm på 70-talet med, väldigt intressant!

En massa tråkiga vuxna saker väntar nu : Köpa pendelkort
Skaffa hemförsäkring
Köpa en pärm med register
Göra budget
mm.  Men jag tror att jag överlever....

RSS 2.0